PBS

Binnen de school is het pedagogisch-didactisch klimaat zo ingericht dat de school een beschermende factor kan zijn voor de leerlingen. Dit betekent dat de school een omgeving is met structuur en overzicht. De school gebruikt Positive Behavior Support (PBS) om dit positieve en veilige klimaat te creëren en te ondersteunen. Dit is een schoolbrede pedagogische aanpak.

Alle medewerkers worden geschoold in PBS. Dit betekent bijvoorbeeld het uitspreken van duidelijke gedragsverwachtingen, waarbij het personeel op een eenduidige en positieve wijze onze leerlingen begeleidt en coacht.

We gaan uit van het geven van positieve feedback op gewenst gedrag waarbij we onze leerlingen complimenten geven en belonen. Indien een leerling ongewenst gedrag vertoont, is er een heldere procedure (de reactie procedure) waarbij al het personeel de leerling op een eenduidige wijze aanspreekt en de leerling altijd de kans krijgt het gewenste gedrag te laten zien. Mocht een leerling niet in staat zijn het gedrag aan te passen dan volgt er een passende consequentie.

Na een eventueel incident vindt er altijd een herstelmoment plaats tussen de leerlingen en een medewerker. Zo is de school een sociale oefenplaats waar de leerling groeit door omgang met leeftijdsgenoten. Elke leerling kan zo vaardigheden ontwikkelen en leren door te spiegelen aan geboden voorbeelden naast de geboden sturing en begeleiding.

De ondersteuningsbehoeften van de leerling staan centraal in ons handelen, waarbij we afstemming en wisselwerking met alle betrokkenen nastreven.