Didactische ondersteuning

Wij bieden naast ons reguliere onderwijsaanbod extra ondersteuning voor leerlingen die een achterstand hebben op didactisch gebied.

Rekenen

Bij veel leerlingen die bij ons starten of instromen is sprake van een didactische achterstand op het gebied van rekenen en wiskunde. Op de lestabel staat een extra uur rekenen. In het rekenbeleid staat vermeld welke doelen wij nastreven met onze leerlingen en hoe wij daarvoor willen zorgen. De reken coördinator is verantwoordelijk voor uitvoer van het rekenbeleid; de voortgang van de leerlingen monitoren, zorgdragen voor de ondersteuning en zorgen voor afstemming tussen docenten van verschillende vakken betreffende het aanleren van rekenvaardigheden.

Leerlingen met een verklaring dyscalculie hebben recht op tijdverlenging tijdens de (school)examens. Voor meer informatie zie ons Rekenbeleid bij downloads.

Taal

Naast een rekenbeleid is er ook een taalbeleid vastgesteld waarin de doelen op taalgebied en hoe we dit nastreven staan vermeld. De taalcoördinator houdt de ontwikkeling van de leerlingen bij en zorgt voor een eenduidig en dekkend taalaanbod in de school. Op de lestabel staan twee steunuren taal. Leerlingen die een achterstand hebben op taalgebied kunnen hiervan gebruik maken voor extra ondersteuning.  Voor leerlingen met dyslexie is een dyslexieprotocol vastgesteld (zie bij downloads). Leerlingen met een dyslexieverklaring komen in aanmerking voor tijdverlenging en zij kunnen gebruik maken van Kurzweil. Zij hebben hier ook recht op tijdens de (school)examens. Voor meer informatie zie ons Taalbeleid bij downloads.

Onze vakdocenten houden de didactische ontwikkeling van de leerlingen in de gaten. Mochten zij moeilijkheden of achterstanden signaleren dan kunnen zij de leerling verzoeken tot het volgen van een of meerdere bijlessen of uitnodigen voor individuele ondersteuning.